درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 06:32:4 FA | AR | PS | EN
اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            






تاریخ نشر: 1399/02/06 - 18:08:3
تعداد بازدید: 680
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پویا شناسی محیطی در ساختار قبایلی افغانستان

ساختارهای قبایلی افغانستان در قرن گذشته تحولات مختلفی را به چشم دیده است. ازآنجایی‌که کشور افغانستان به خود جنگ‌های مختلفی را تجربه کرده؛ لیکن بروز مناقشات طولانی‌مدت عاملی مؤثر در راستای کاهش شاخص‌های قومیتی در این سرزمین بوده است. با این حال با وجود شکل گیری ظواهری از جامعه مدنی همچنان جامعه قومی برافغانستان مسلط است.

ساختارهای قبایلی افغانستان در قرن گذشته تحولات مختلفی را به چشم دیده است. ازآنجایی‌که کشور افغانستان به خود جنگ‌های مختلفی را تجربه کرده؛ لیکن بروز مناقشات طولانی‌مدت عاملی مؤثر در راستای کاهش شاخص‌های قومیتی در این سرزمین بوده است. با این حال با وجود شکل گیری ظواهری از جامعه مدنی همچنان جامعه قومی برافغانستان مسلط است.

به‌عنوان‌مثال امیر عبدالرحمان که از سال‌های 1880 تا 1901 میلادی بر افغانستان سلطنت داشته؛ بسیاری از جوامع قبیله‌ای را با توجه به نوع و جنس تهدیداتی که برای حکومتش داشت از بین برد. هدف اصلی وی تقویت حکومت مرکزی و عمدتاً تضعیف نظام قبایلی در آن دوران پرالتهاب بود. اگرچه او خودش یک پشتون بود اما امپراتوری اهریمنی وی قبایل مختلفی از پشتون‌ها را به دلیل همکاری و دخالت در شورش به‌شدت مجازات و وادار به جابه‌جایی از خاک افغانستان کرد. او همچنین اعلام کرد جهاد علیه هزارها و مبارزه و پاک‌سازی را ادامه خواهد داد .

شورش سال 1978 علیه رژیم کمونیستی چرخه جنگ داخلی در افغانستان را آغاز کرد و به تبعات آن جابه‌جایی وسیع و بسیار گسترده‌ای در میان قبایل افغانستان صورت گرفت. طی ده سال جنگ علیه اشغال شوروی میلیون‌ها پناهنده به کشورهای همسایه همچون پاکستان و ایران مهاجرت کردند و مهاجرت‌ها خود عاملی جهت جذب نفرات برای خدمت در سایر گروه‌های تروریستی و شورشی شد. با خروج ارتش شوروی در سال 1989 میلادی؛ به‌جای بازگشت صلح به جامعه آسیب‌دیده افغان؛ جنگ داخلی دیگری میان جناح‌های رقیب آغاز گردید و همین امر خود دلیلی برای مهاجرت‌های جمعی و قبایلی شد و این روند تا به امروز ادامه داشته و با توجه به تغییرات و تحولات سیاسی و نظامی تنها کاهش و افزایش داشته است.

به نظر می‌رسد از آن به بعد؛ ساختار قبایلی به دلیل بروز جنگ، خشک‌سالی‌های متعدد؛ الگوی نادرست مهاجرت، انحطاط و دیگر عوامل مؤثر در حال عبور از شرایط بسیار سختی است که می‌تواند باعث از بین رفتن نظام قبایلی و حتی فرهنگ باستان افغانستان نیز شود. همچنین ارزیابی و بررسی‌های این روند؛ فرایندی را نشان می‌دهد که در آن قبایل و اقوام از شیوه‌های زندگی فصلی و یا عشایری خود فاصله گرفته و در زیستگاه‌های دائمی سکنی گزیده‌اند. بی‌ثباتی‌های اجتماعی در مناطق مختلف مانند: دره رود هلمند، که در آن کشورهای عضو ائتلاف سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در حوزه آبیاری و کشاورزی در دهه‌های گذشته کرده‌اند و ازجمله به سد کجکی نیز می‌توان اشاره داشت قابل‌مشاهده و ارزیابی است. دولت افغانستان با اتخاذ سیاست‌های نادرست؛ توده‌های مهاجرین را از خارج به منطقه وارد ساخت و مانع از تعادل جمعیتی در چنین منطقه‌ای شد. در همین رابطه با توجه به تحقیقات دکتر نایک کولاتر[1] «پروژه سد کجکی نه‌تنها منجر به جابه‌جایی و استقرار مجدد جمعیت محلی نشد بلکه به درگیری‌های شدید و بسیار خشن بین قبایل محلی و قبایل مهاجر شد و از طرفی باعث آسیب شدید به اقتصاد محلی و همچنین سطح شور خاک آن منطقه نیز شد.

بومی‌ها و مهاجرین به‌طور مساوی در زمان اشغال شوروی و جنگ‌های داخلی تحولات پس‌ازآن نقش فعال و اثرگذاری داشته‌اند. ساختار و تمایلات یک قبیله یا قوم در یک ناحیه ممکن است بسیار متفاوت‌تر از قبیله یا زیرمجموعه در یک منطقه دیگر باشد. نشان‌گرهای دیگر هویتی شامل: ساختارهای قبیله‌ای همچون اعتبار به‌دست‌آمده در جهاد ضد شوروی، ملکیت زمین یا ثروت و پولی که از طریق فعالیت‌های قانونی و غیرقانونی (مانند تجارت مواد مخدر یا اخذ مالیات بر جاده‌ها) به دست آورده‌اند شکل می‌گیرد. در برخی مناطق؛ رهبران طالبان نقش ملأها و دیگر رهبران مذهبی را نیز بر عهده‌دارند که توانسته عملکرد دادگاه‌های شرعی (قوانین اسلامی و شریعت) اثر ویژه‌ای بگذارد.

امروزه قدرت همچنان در افغانستان جنبه قبایلی دارد و این ساختار های قبایلی هستند که محرک اصلی روندهای قدرت هستند. نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد که افغان‌ها همچنان برای حل مشکلات خود به رهبران محلی همچون بزرگان شوراها مراجعه کرده و اعتماد ویژه‌ای به رفتار و عملکرد آن‌ها نسبت به قوم و خانواده خوددارند. به‌علاوه پشتون‌ها هویت باستانی و طولانی خود را در یک مجموعه تاریخی از قبایل و خطوط فرهنگی که از اجداد مشترکشان به ارث برده‌اند شکل داده‌اند. در غیاب نهادهای دولتی قدرتمند ، گروه‌های هم‌خون به پشتون‌ها کمک کرده‌اند تا تولید اقتصادی و نظم سیاسی را حفظ کرده و در مقابل تهدیدات خارجی که قبایل آنان را تهدید می‌کند از خود دفاع کنند.

سازمان‌های قبیله‌ای افغانستان از طریق تبادلات مشترک با یکدیگر در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ هستند اما این تبادلات در مناطق شهری ضعیف‌تر از روستاها و سایر مناطق محلی است. به نظر می‌رسد دلیل چنین مسئله‌ای؛ کنترل دولت مرکزی بر روی مناطق شهری است. بر اساس دیدگاه توماس بارفیلد؛ انسان شنان قرن؛ «اگر تمامی سیاست‌ها محلی باشند؛ پس سیاست افغانستان نیز محلی و کاملاً قبیله‌ای است. ساختار اجتماعی جوامع بر اساس قبیله (که در آن روابط خویشاوندی، سازمان‌دهی اجتماعی و اتحادهای سیاسی مسئله‌ای مهم است) و یا مناطق و مکان‌های زندگی که در آن (مردم ازلحاظ مکان با یکدیگر تبدل و ارتباط دارند.)

پاورقی:
[1] Dr.nick culllateher

منبع: مطالعات افغانستان

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/16358


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.